Standardy Ochrony Małoletnich

w English&More Centrum Edukacji

I. WSTĘP
Podstawową zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracowników Placówki i osoby
współpracujące z Placówką jest działanie dla dobra dziecka i w jego
najlepszym interesie. Niedopuszczalne jest stosowanie wobec dzieci przemocy w jakiejkolwiek formie.
Standardy ochrony małoletnich obowiązują wszystkich pracowników Placówki i osoby współpracujące z
Placówką i zawierają wytyczne dotyczące postępowania w przypadku zagrożenia bezpieczeństwa i dobra
dzieci.
II. PODSTAWA PRAWNA
Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych
ustaw(Dz. U. z 2023 r. poz. 1606) – wskazaną ustawą znowelizowano ustawę z dnia 13 maja 2016 r. o
przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1304 z późn.
zm.), która po zmianie, czyli od 15 lutego 2024roku będzie nosiła tytuł ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o
przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich. To właśnie w tej
ustawie po tej dacie znajdziesz standardy ochrony małoletnich
(standardy ochrony dzieci).
III. DEFINICJE
1. Cyberprzemoc oznacza stosowanie przemocy poprzez: prześladowanie, zastraszanie, nękanie,
wyśmiewanie innych osób z wykorzystaniem Internetu i narzędzi typu elektronicznego takich
jak: SMS, e-mail, witryny internetowe, fora dyskusyjne w Internecie, portale społecznościowe i inne.
2. Krzywdzenie małoletniego oznacza popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na jego
szkodę przez jakąkolwiek osobę, w tym pracownika Placówki, lub zagrożenie dobra małoletniego, w
tym jego zaniedbywanie. Krzywdzeniem jest przemoc, przemoc fizyczna, przemoc emocjonalna,
wykorzystywanie seksualne.
3. Małoletnim (a także dzieckiem) jest każda osoba do ukończenia 18 roku życia.
4. Osoba odpowiedzialna to osoba wyznaczona przez władze Placówki sprawująca nadzór nad realizacją
polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem w Placówce.
5. Pracownikiem Placówki jest osoba zatrudniona w Placówce lub współpracująca z Placówką (bez
względu na podstawę prawną takiej współpracy, w tym także osoby świadczące swoje usługi
okazjonalnie ze względu na nieobecność jakiegokolwiek z Pracowników Placówki).
6. Przemoc – zachodzi wówczas, gdy jakaś osoba odnosi się do drugiej w sposób niezgodny z
wymaganiami relacji, która je łączy.
7. Przemoc emocjonalna – to powtarzające się poniżanie, upokarzanie i ośmieszanie dziecka, wciąganie
dziecka w konflikt dorosłych, manipulowanie nim, brak odpowiedniego wsparcia, uwagi i miłości,
stawianie dziecku wymagań i oczekiwań, którym nie jest ono w stanie sprostać.
8. Przemoc fizyczna – jest to celowe uszkodzenie ciała, zadawanie bólu lub groźba uszkodzenia ciała.
Skutkiem przemocy fizycznej mogą być złamania, siniaki, rany cięte, poparzenia, obrażenia
wewnętrzne.
9. Wykorzystywanie seksualne – to każde zachowanie, które prowadzi do seksualnego zaspokojenia
kosztem dziecka. Wykorzystywanie seksualne odnosi się do zachowań z kontaktem fizycznym (np.
dotykanie dziecka, współżycie z dzieckiem) oraz zachowania bez kontaktu fizycznego (np.
pokazywanie dziecku materiałów pornograficznych, podglądanie, ekshibicjonizm). Przemoc ta może
być jednorazowym incydentem lub powtarzać się przez dłuższy czas.

10. Zaniedbywanie – to niezaspokajanie podstawowych potrzeb materialnych i emocjonalnych dziecka
przez rodzica lub opiekuna prawnego, niezapewnianie mu odpowiedniego pożywienia, ubrań,
schronienia, opieki medycznej, bezpieczeństwa, brak dozoru nad wypełnianiem obowiązku szkolnego.
IV. ROZPOZNAWANIE I REAGOWANIE NA OBJAWY KRZYWDZENIA DZIECI
1. Pracownicy Placówki w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na czynniki ryzyka i
objawy krzywdzenia małoletnich, w szczególności siniaki, obtarcia, a także specyficzny sposób
zachowania.
2. Każdy pracownik Placówki, który zauważy lub podejrzewa, że dziecko jest krzywdzone zobowiązany
jest zareagować, a w sytuacji koniecznej udzielić pierwszej pomocy.
3. Wszyscy pracownicy Placówki i inne osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków
służbowych podjęły informację o krzywdzeniu dziecka lub inne informacje z tym związane, są
zobowiązane do zachowania tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym
instytucjom w ramach działań interwencyjnych.
4. Pracownicy Placówki zobowiązani są do troski o bezpieczeństwo małoletnich zgodnie ze swoimi
kompetencjami, obowiązującym prawem oraz przepisami wewnętrznymi Placówki.

V. ZASADY ZAPEWNIAJĄCE BEZPIECZNE RELACJE MIĘDZY MAŁOLETNIMI A
PRACOWNIKAMI PLACÓWKI

Zasady bezpiecznych relacji z małoletnim określają, jakie zachowania i praktyki są niedozwolone w pracy
z dziećmi. Zasady bezpiecznych relacji są dostosowane do realiów funkcjonowania Placówki i dotyczą
następujących obszarów:
1. Bezpośredni kontakt z małoletnim oparty jest na poszanowaniu jego intymności i godności.
Przykładowe formy takiego kontaktu, to:
a. kontakty w zajęciach sportowo-rekreacyjnych,
b. interwencje wychowawcze prowadzone w bezpośrednim kontakcie fizycznym są dopuszczalne w
sytuacjach zagrożenia życia i zdrowia dotyczących, konfliktów pomiędzy podopiecznymi (rozdzielenie
zwaśnionych, przytrzymanie, obezwładnienie),
c. działania z zakresu pomocy przedmedycznej (działania ratunkowe związane z udzieleniem
pierwszej pomocy),
d. zagrożenie lub panika spowodowanej czynnikami zewnętrznymi (pożar, intensywne zjawiska
atmosferyczne, niebezpieczne zachowania osób trzecich itp.).
2. Niedopuszczalne są intencjonalne zachowania wzbudzające poczucie zagrożenia lub noszące
znamiona:
a. przemocy fizycznej (np. popychanie, uderzanie, wykręcanie rąk, duszenie, kopanie, szarpanie),
b. erotyzowania relacji (flirt słowny, dwuznaczny żart, zły dotyk, wyzywające spojrzenie),
c. seksualizacji relacji (obcowanie płciowe i inne czynności seksualne).
3. Komunikacja werbalna z małoletnim powinna być pozbawiona akcentów wrogich, wulgarnych,
agresywnych, złośliwie ironicznych. Komunikacja nie powinna:
a. wzbudzać w małoletnim poczucie zagrożenia (groźby, wyzwiska, krzyk),
b. obniżać i niszczyć poczucie wartości (np. wyzwiska, krzyk, negatywne ocenianie, reakcja
nieadekwatna do sytuacji, wzbudzanie poczucia winy, negowanie uczuć),
c. upokarzać (publiczne wyszydzanie, naigrywanie się, ośmieszanie),

d. naruszać granic (niezachowywanie odpowiedniego dystansu, obcesowość, podteksty o charakterze
erotycznym).
4. Pracowników Placówki obowiązuje obiektywizm, sprawiedliwość, bezinteresowność i szacunek w
traktowaniu oraz ocenie każdego małoletniego bez względu na pochodzenie, rasę, wyznanie i
narodowość. Równe traktowanie oznacza, że niedozwolone jest:
a. wyłączne skupianie uwagi na wybranych małoletnich z jednoczesnym ignorowaniem potrzeb innych,
b. nieuzasadnione dawanie przywilejów tylko wybranym i pozbawianie ich pozostałych,
c. nierówne i niesprawiedliwe przydzielanie zadań, nieadekwatne do możliwości i wieku,
d. zwalnianie z wykonywania obowiązków w nieuzasadnionych sytuacjach,
e. godzenie się, brak reakcji na nieformalną hierarchię grupową,
f. przyzwolenie na wykorzystywanie młodszych i słabszych wychowanków przez silniejszych.
5. Kontakty bezpośrednie i online z dzieckiem poza Placówką powinny być ściśle powiązane z
wykonywaniem obowiązków służbowych (np. towarzyszenie w realizowanych poza Placówką
ważnych dla małoletniego wydarzeniach wymagających wsparcia osoby dorosłej, zorganizowane
przez Placówkę wyjazdowe formy, obozy, zawody itd.)
6. Transport, przemieszczanie się i warunki noclegowe:
a. organizacja transportu, noclegu poza Placówką powinna być uzasadniona (np. wyjazd na zawody,
obóz, inne formy treningu),
b. opieka nad małoletnimi w sytuacjach wyjazdowych powinna być zgodna z odpowiednimi
przepisami,
c. przy organizacji noclegu zakwaterowania brane pod uwagę jest pokrewieństwo, relacje i płeć
małoletnich.
Rodzice i opiekunowie prawni małoletnich mają prawo do wszelkich informacji na temat jego
funkcjonowania na terenie Placówki, a także w trakcie innych wydarzeń organizowanych przez Placówkę.
Informacje na temat dziecka udzielane są jedynie jego rodzicom lub opiekunom prawnym.
VI. ZASADY I PROCEDURY PODEJMOWANIA INTERWENCJI W SYTUACJI
PODEJRZENIA KRZYWDZENIA MAŁOLETNIEGO LUB POSIADANIA
INFORMACJI O KRZYWDZENIU MAŁOLETNEGO

1. Zakres zadań w przypadku podejrzenia lub uzyskania informacji, że małoletni jest krzywdzony
Osoba odpowiedzialna:
a. Przyjmuje zgłoszenie o krzywdzeniu lub podejrzeniu krzywdzenia małoletniego.
b. Bierze udział w rozmowie z rodzicami lub opiekunami prawnymi.
c. W sytuacjach podejrzenia przemocy domowej wobec małoletniego podejmuje decyzję o
uruchomieniu procedury „ Niebieska Karta”.

d. W przypadku, gdy małoletni doświadcza przemocy domowej lub jeżeli rodzice/opiekunowie
prawni odmawiają współpracy z Placówką składa wniosek o wgląd w sytuację rodziny do sądu lub
zawiadamia policję lub prokuraturę o podejrzeniu przestępstwa.
e. W przypadku zagrożenia zdrowia lub życia małoletniego zawiadamia policję.
f. W sytuacji gdy sprawcą przemocy jest osoba dorosła spoza rodziny zawiadamia policję.
g. W przypadku, gdy sprawcą przemocy jest nieletni a wcześniejsze metody postępowania szkolnego
okazały się nieskuteczne zawiadamia sąd.
h. Organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną dla małoletniego.
i. Zapewnia pomoc Pracownikom Placówki w realizacji ich zadań np. ułatwia konsultacje trudnych
spraw.
Pracownicy Placówki:
a. Przekazują osobie odpowiedzialnej informacje o tym, że podejrzewają przemoc wobec
małoletniego,
b. Uruchamiają procedurę „Niebieskiej Karty” poprzez wypełnienie formularza „Niebieska
Karta”,
c. Udziela wsparcia małoletniemu oraz monitoruje jego sytuację, a także pozostaje w kontakcie z
rodzicami/opiekunami prawnymi małoletniego.
2. Procedura interwencji w sytuacji krzywdzenia małoletniego w Placówce przez rodzica lub członka
rodziny innego małoletniego:
a. Osoba będąca świadkiem krzywdzenia małoletniego przez rodzica lub dorosłego członka
rodziny innego małoletniego zgłasza problem Pracownikowi Placówki lub osobie
odpowiedzialnej.
b. Osoba odpowiedzialna przeprowadza rozmowę z wyżej wymienionymi osobami na temat
zdarzenia, poucza je i podaje możliwe sposoby rozwiązania sytuacji.
c. O zaistniałym fakcie krzywdzenia małoletniego oraz o rozmowie przeprowadzonej przez
osobę odpowiedzialną z rodzicem lub członkiem rodziny innego małoletniego, który dokonał
krzywdzenia zostają powiadomieni rodzice/prawni opiekunowie tego dziecka.
d. Krzywdzonemu małoletniemu zostaje udzielone wsparcie.
e. W przypadku, gdy sytuacja powtórzy się, osoba odpowiedzialna powiadamia o tym fakcie
policję.
3. Procedura postępowania w przypadku krzywdzenia małoletniego przez innych małoletnich:
a. Bezpośrednia, natychmiastowa reakcja Pracowników Placówki na akty agresji i przemocy,
przerwanie agresji lub przemocy.
b. Rozmowa Pracownika Placówki z ofiarą i sprawcą przemocy, nakłonienie sprawcy do
zadośćuczynienia.
c. Jeżeli stan małoletniego wskazuje na zagrożenie jego zdrowia lub życia osoba odpowiedzialna
wzywa pomoc medyczną (po wcześniejszym powiadomieniu rodziców lub opiekunów
prawnych).
d. Jeżeli akty agresji i przemocy nie są incydentalne osoba odpowiedzialna przeprowadza
rozmowę z krzywdzonym małoletnim (gdzie, kiedy dochodzi do zdarzeń, jaka jest ich
częstotliwość itd.), rozmawiają ze sprawcą/sprawcami oraz z ewentualnymi świadkami.
e. Osoba odpowiedzialna wzywa do Placówki rodziców/opiekunów prawnych krzywdzonego
małoletniego i sprawcy/sprawców (jeśli, wymaga tego sytuacja po ustaleniu okoliczności
zdarzenia).
f. Małoletniemu będącemu ofiarą przemocy zapewnia się pomoc psychologiczno-pedagogiczną
zgodnie z jego potrzebami.

g. Z małoletnimi, którzy byli świadkami przemocy (jeśli wymaga tego sytuacja) osoba
odpowiedzialna bądź pracownik Placówki omawia przebieg zdarzenia ukierunkowując
rozmowę na to, jak sobie radzić w trudnych sytuacjach, jak reagować na krzywdzenie i komu
zgłaszać, gdy dochodzi do takiego krzywdzenia.
h. W przypadku, gdy sprawca agresji/przemocy jest nieznany, osoba odpowiedzialna lub
pracownik Placówki po rozpoznaniu sprawy informuje rodziców/opiekunów prawnych
poszkodowanego małoletniego o możliwości zawiadomienia policji lub sam zawiadamia
policję.
4. Procedura postępowania w przypadku ujawnienia cyberprzemocy:
a. Pracownik Placówki lub inna osoba posiadająca wiedzę o zdarzeniu informuje o tym fakcie
osobę odpowiedzialną, która to jest zobowiązana do:
(i) wyjaśnienia zdarzenia i ustalenia sprawcy ( jeśli jest to możliwe),
(ii) rozmowy z poszkodowanym małoletnim (zapewnienie wsparcia),
(iii) rozmowy ze sprawcą, ustalić okoliczności zajścia, zobowiązać małoletniego do
zaprzestania podobnych działań,
(iv) powiadomienia opiekunów poszkodowanego małoletniego o zdarzeniu,
(v) powiadomienia opiekunów sprawcy o zajściu, omówienia z nimi zachowania dziecka.
b. W przypadku, gdy sprawca nie stosuje się do ustaleń i jeśli małoletni jest nadal krzywdzony
osoba odpowiedzialna podejmuje stosowne działania prawne.
c. W przypadku, gdy sprawca cyberprzemocy jest nieznany osoba odpowiedzialna lub pracownik
Placówki po rozpoznaniu sprawy informuje rodziców/ opiekunów prawnych poszkodowanego
małoletniego o możliwości zawiadomienia policji.
5. Procedura postępowania wobec małoletniego, który zachowuje się agresywnie w stosunku do
innych lub siebie:
a. Jeśli stan zdrowia małoletniego/małoletnich wskazuje na zagrożenie zdrowia lub życia
pracownik Placówki/osoba odpowiedzialna wzywa pomoc medyczną (po wcześniejszym
powiadomieniu rodziców lub opiekunów prawnych, a w przypadku gdy zagrożenie życia lub
zdrowia jest realne pracownik Placówki/osoba odpowiedzialna może wezwać pomoc
medyczną z pominięciem kontaktu z rodzicami lub opiekunami prawnymi, jednakże kontakt z
rodzicami/opiekunami prawnymi powinien nastąpić możliwie najszybciej po zawiadomieniu
odpowiednich służb).
b. Osoba odpowiedzialna przeprowadza rozmowę z poszkodowanym małoletnim, sprawcą oraz
ewentualnymi świadkami.
c. W razie potrzeby pracownik Placówki/osoba odpowiedzialna wzywa do Placówki rodziców
(prawnych opiekunów) dziecka i poszkodowanego.
d. Wobec poszkodowanego małoletniego ustala się formy wsparcia dostosowane do jego potrzeb
i sytuacji.
e. Jeśli rodzice/opiekunowie prawni nie współpracują z Placówką lub podjęte działania są
nieskuteczne, a akty agresji są częste osoba odpowiedzialna powiadamia sąd/policję.
VII. PROCEDURA SKŁADANIA ZAWIADOMIENIA O PODEJRZENIU POPEŁNIENIA
PRZESTĘPSTWA NA SZKODĘ MAŁOLETNIEGO ORAZ ZAWIADOMIENIA
ORGANÓW

W przypadku uzyskania informacji, że małoletni, jest ofiarą przemocy w rodzinie, należy podjąć
następujące kroki:
a. Pracownik Placówki powinien sporządzić notatkę służbową i przekazać uzyskaną informację
osobie odpowiedzialnej.

b. Osoba odpowiedzialna powinna przeprowadzić rozmowę z małoletnim w celu potwierdzenia faktu
krzywdzenia, poinformować go o tym, jakie działania jest zobowiązany podjąć i upewnić się, że
dziecko będzie w dotychczasowym miejscu zamieszkania bezpieczne na czas prowadzonych
działań.
c. Osoba odpowiedzialna bądź pracownik Placówki powinien zawiadomić policję bądź sąd
opiekuńczy.
VIII. ZASADY UDOSTĘPNIANIA PRACOWNIKOM, MAŁOLETNIM I ICH
RODZICOM/OPIEKUNOM STANDARDÓW DO ZAZNAJOMIENIA I
STOSOWANIA

1. Standardy ochrony małoletnich są udostępniane pracownikom Placówki, małoletnim i ich opiekunom
na żądanie.
2. Standardy są zamieszczone na stronie internetowej Placówki pod adresem www.english.wroclaw.pl/standardy
3. Każdy pracownik Placówki ma obowiązek zapoznać się z standardami po zawarciu umowy z
Placówką.
4. Zapoznanie się z standardami pracownicy Placówki potwierdzają składając pisemne oświadczenie.
5. Wraz z pełną wersją standardów ochrony małoletnich można uzyskać dostęp do wersji skróconej –
przeznaczonej dla osób małoletnich.
IX. WYMOGI DOTYCZĄCE BEZPIECZNYCH RELACJI MIĘDZY MAŁOLETNIMI
Naczelną zasadą relacji między małoletnimi jest postępowanie z szacunkiem, przy uwzględnianiu godności
i potrzeb wszystkich małoletnich. Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec innego małoletniego
w jakiejkolwiek formie.
X. PROCEDURY OCHRONY MAŁOLETNICH PRZED TREŚCIAMI SZKODLIWYMI
W INTERNECIE

W przypadku dostępu do Internetu realizowanego pod nadzorem pracownika Placówki ma on obowiązek
informowania małoletnich o zasadach bezpiecznego korzystania z Internetu.
XI. ZASADY USTALANIA PLANU WSPARCIA MAŁOLETNIEGO PO UJAWNIENIU
KRZYWDZENIA

1. Zdobycie wiedzy o krzywdzeniu dziecka.
2. Prezentowanie odpowiedzialnej postawy za małoletnich i gotowość do reagowania w sytuacji
zagrożenia ich dobra.
3. W przypadku dostrzeżenia sygnałów przez Placówkę należy je zweryfikować, zbierając informacje
pochodzące od innych pracowników Placówki bądź innych małoletnich (jednakże należy to uczynić w
sposób adekwatny do sytuacji).
4. Zadania Placówki w pomocy dziecku krzywdzonemu:
(i) W celu zweryfikowania podejrzeń, że dziecko jest krzywdzone, należy przeprowadzić
rozmowy z osobami z jego otoczenia: rodzicami, rodzeństwem i nauczycielami rodzeństwa,
(ii) Po zebraniu i analizie informacji należy ocenić zagrożenia i możliwości wsparcia dla dziecka.
(iii) Procedury postępowania zostały opisane powyżej,
(iv) Podjęcie współpracy z rodzicami w celu powstrzymania krzywdzenia dziecka i rozwiązywania
jego problemów.
(v) W uzasadnionych przypadkach podjęcie działań prawnych (zawiadomienie sądu rodzinnego,
policji lub prokuratury).
XII. MONITORING STOSOWANIA STANDARDÓW

1. Osobą odpowiedzialną za monitorowanie realizacji standardów ochrony małoletnich jest Justyna Kozubal
2. Z osobą odpowiedzialną można kontaktować się poprzez: maila: biuro@english.wroclaw.pl
3. Osoba odpowiedzialna odbiera zgłoszenia dotyczące problemów związanych z zagrożeniem
bezpieczeństwa dzieci; reaguje na te zgłoszenia, konsultuje w miarę potrzeb z innymi podmiotami; w
uzasadnionych przypadkach może zgłaszać sprawy odpowiednim służbom (MOPS, GOPS, policja, sąd
rodzinny, prokuratura).
4. Osoba odpowiedzialna jest zobowiązana do weryfikacji postanowień niniejszych standardów ochrony
małoletnich co najmniej raz na dwa lata, a w przypadku stwierdzenia uchybień do ich aktualizacji i
ponownego przeszkolenia Pracowników Placówki.

XIII. PRZEPISY KOŃCOWE
Standardy ochrony małoletnich wchodzą w życie z dniem ogłoszenia.

Scroll to Top